سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادامه مطلب در مورد نقدی بروهابیت

کتاب «مبلّغ، نه پیامبر: قرائتی انتقادی بر مسلک شیخ محمد بن عبد‌الوهاب» نوشته «حسن‌بن فرحان مالکی» با ترجمه «سید یوسف مرتضوی» توسط انتشارات ادیان منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مبلّغ، نه پیامبر: قرائتی انتقادی بر مسلک شیخ محمد بن عبد‌الوهاب» با هدف هم‌گرایی و وحدت بنیاد اسلامی و اصلاح نگرش‌های واگرای فرقه‌های گوناگون اسلامی_به ویژه فرقه وهابیت_به رشته تحریر در آمده‌است.

برای اتحاد و یگانگی مسلمانان، لازم است فرقه‌های اسلامی پیشتاز نقد و ارزیابی مسلک خود شوند و در این فرایند به دیگران اجازه بازخوانی باورهای مذهبی خویش را بدهند تا در پرتو تبادل دیدگاه‌ها، نقاط مبهم و خردناپذیر باورهای مذهبی، با روشنگری‌های اندیشمندان مشخص شود و با بهره‌گیری از خرد جمعی زمینه هم‌گرایی دینی امت اسلامی بر محور دین تحقق یابد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده‌است: یکی از جریان‌های مذهبی که بر اساس باورهای تنگ‌نظرانه خویش و با نادیده‌گرفتن اصول متقن دین، نگرشی واگرایانه دارد و زورمندانه خواستار سر فرود آوردن دیگران در برابر باورهای نادرست خود می‌باشد، مسلک تکفیری وهابیت است که ابتدا بنیان‌گذار این مکتب و سپس پیروان آن با حربه تکفیر به قلع و قمع مسلمانان پرداخته‌اند. 

شیخ محمدبن عبدالوهاب، بنیان‌گذار مسلک وهابیت در یکی از شهرهای نجد عربستان متولد شد و فقه حنبلی را از پدرش که یکی از علمای حنبلی بود فراگرفت و پس از مرگ وی دعوت خود را آغاز کرد. 

این کتاب در شش بخش با عناوینی چون؛ قرائتی بر کتاب کشف‌الشبهات اثر محمد بن عبدالوهاب، قرائتی بر دیدگاه‌های شیخ در کتاب‌الدرر السنیه، تداوم روند تکفیر، دشمنان و مخالفان شیخ، پیوست‌ها و قرائتی بر کتاب‌التوحید اثر محمد بن عبدالوهاب تنظیم شده‌است.

از موضوعات این اثر می‌توان به زیاده‌روی موافقان و مخالفان شیخ محمد، عدم آگاهی علما و قضات نجد از اسلام، تکفیر امامیه، انکار کرامات اولیا، اعتقاد به جسم بودن خداوند و تشبیه او به مخلوقات اشاره‌ کرد.

کتاب «مبلّغ، نه پیامبر: قرائتی انتقادی بر مسلک شیخ محمد بن عبد‌الوهاب» را انتشارات ادیان در 277 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و بهای بیست هزار ریال روانه بازار کتاب کرده‌است